Katil Bertiang Super Duper Antik Tahun 20an ( Sudah Di Jual )





Katil Antik ini saya miliki dari sebuah rumah banglo berhampiran rumah gabenor Pulau Pinang. Saya membayangkan katil  jenis ini akan saya miliki dari Rumah lama orang Melayu. Rupa-rupanya  masyarakat Cina juga menyukai dan menggunakan katil jenis ini. ( orang melayu lama  juga ada menggunakan Katil Baba & Nyonya ).  Ia manjadikan satu silang budaya yang menarik di Malaysia. Struktur asas katil ini berada dalam keadaan yang masih kukuh dan saya tertarik dengan dindingnya ( grill ) yang coraknya seakan muka singa.. Dindingnya juga disusun seperti baby court , dimana grill/ dindang menutup head dan kaki katil serta menutup juga satu bahagian dari sisi tepi. Tiangnya kelambunya juga masih kukuh. Lantai bagi meletak tilam diperbuat dengan unik yang merupakan anyaman besi yang besilang-silang( Untuk lebih kuat saya cadangkan boleh ditambah besi dibawahnya ). Katil ini mempunyai roda dibawahnya.  Katil ini perlu di cat semula untuk mendapatkan kekemasan. Saya percaya melalui perbincangan dengan cicit pemilik katil tersebut dan sedikit pengalaman, katil ini digunakan pada tahun 1920 an. Jadi ianya beusia lebih 80 tahun.  Namun perhiasan spt bunga tembaga pada katil tersebut  telah hilang dari simpanan mereka. Besi katil ini boleh dicerai-ceraikan . Oh satu lagi... Kalau biasa kita tengoh filem labu-labi ( P.Ramlee )- Katil di mana Ibrahim Pendek kena cekup oleh P.ramlee dan M.Zain saya fikir ada persamaan..

1 comment:

Izz's Family said...

agak2 harga untuk katil ni berapa ye?